πŸ’» Algemeen
πŸ‘¨β€πŸ« Informatie overdragen
✍️ Didactiek (opdrachten)
πŸ“… Overleggen
πŸ‘©β€πŸ« Praktische zaken
πŸ“š Overige bronnen

Rooster

Praktische informatie over hoe je leerlingen/studenten op afstand toch een soort rooster kunt geven.

Een rooster is in eerste instantie bedoeld om leerlingen/studenten op het juiste moment aan de juiste persoon an de juiste ruimte te koppelen. Bij leren op afstand speelt dit niet: je kunt daardoor flexibeler werken. Hieronder een aantal overwegingen en praktische voorbeelden van hoe je dit kunt oplossen:

  • Beperk het aantal lesmomenten: In de klas zijn 7 of 8 lesuren al veel, maar als je de hele dag achter een laptop zit is dat nauwelijks effectief te noemen. Het is dan praktischer om in langere blokken te werken, waarbij er maximaal 3 of 4 verschillende vakken per dag gegeven worden.

  • Gebruik de tijd: Is het echt nodig dat elke les online een vaste tijd heeft? Juist bij afstandsleren kun je spelen met de tijd. Waarom in de ochtenden niet de instructies, daarna ruimte om aan opdrachten te werken en in de middag feedback momenten?

  • Verdeel en heers: Een goede instructie kost tijd en werk. Wat zonde is het dan als meerdere docenten precies dezelfde instructie gaan geven aan verschillende groepen. Juist hiervoor is leren op afstand ideaal: een goede instructie kan in een keer naar 90 studenten/leerlingen. Opdrachten kunnen dan juist weer in kleine groepen besproken worden: je zit niet met leerlingen of studenten in de klas die dan niks te doen hebben.

  • Overleg: Het klinkt als een open deur, maar ook online is het belangrijk dat je met collega's afstemt over hoe je de dingen aanpakt. Na weer een college in teams met een quizziz is de lol er al snel af, en achter een laptop is het makkelijk afhaken.