Algemene tips

Algemene didactische tips

Afstandsleren, online leren of gewoon lesgeven: de manier waarop leerlingen of studenten leren blijft hetzelfde. Het medium doet er meestal niet toe, de didactiek en vakinhoud wel. Docenten denken dus best na over een manier waarop leerlingen de input moeten verwerken. Daarbij is het belangrijk te beseffen dat je niet alles kan compenseren: wees realistisch in je verwachtingen.

Tips

Zorg voor structuur Een duidelijk overzicht van de leerstof (met een bijhorende planning) is erg belangrijk, zeker omdat er meer zelfstandigheid wordt gevraagd. Een houvast is dan cruciaal om goed te kunnen leren. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een advance organizer. Activeer voorkennis Dingen die we leren komen in ons langetermijngeheugen terecht. Leren we iets nieuws, dan wordt dit toegevoegd aan datgene wat we al weten. De aanwezige kennis dient dan als een soort kapstok voor nieuwe kennis. Door dit aan te spreken, kunnen we nieuwe informatie beter plaatsen en opslaan. Doe dit door enkele vragen te stellen voor of aan het begin van het kijken van de (live) video, bijvoorbeeld door deze op papier te geven of een korte quiz af te nemen. Zorg voor actief leren Enkel een filmpje of presentatie bekijken heeft, net als bij een hoorcollege, weinig zin. Voor diepere verwerking moeten er werkvormen die leerlingen/studenten laten nadenken worden toegevoegd. Zo kan er gevraagd worden om een tekst in te sturen die het filmpje samenvat (al dan niet in duoโ€™s). Combineer woord en beeld Gebruik je een Powerpoint om op te nemen en in te spreken, of om live te gebruiken tijdens een seminar, combineer dan woord en beeld. Op die manier beklijft het beter. Voeg bijvoorbeeld icoontjes toe en beperk het aantal woorden per slide tot maximaal 18. Zorg voor actieve herhaling Actieve herhaling (retrieval practice) is รฉรฉn van de belangrijkste dingen bij leren. Laat leerlingen/studenten bijvoorbeeld regelmatig quizvragen beantwoorden via zelftoetsing: Socrative, Kahoot of forms. Zorg voor spreiding Door de herhaling te spreiden in de tijd (spaced practice), kost het meer moeite en dรกt is elren. Voor een periode van drie weken zouden de oefenmomenten bijvoorbeeld kunnen zijn: na 3 dagen, na 6 dagen en na 9 dagen (berekend met de 20 procent regel). De oefeningen kunnen bijvoorbeeld opdrachten zijn uit de methode of door de docent opgestelde (online) zelftoetsen (zie vorige tips). Geef persoonlijke feedback Feedback is essentieel voor het leren. Met Formative kun je (evt. realtime) inzien hoe studenten vragen beantwoorden en geschreven feedback en punten geven per persoon per vraag. Meerkeuze, open vragen, vragen op afbeeldingen, etc.

๐Ÿ‘‰ Bekijk hier programma's (apps, tools), incl. handleiding

Last updated