Microsoft Teams

Hoe kun je goed met Microsoft Teams werken?

Bron: https://socialmediainhetmbo.nl/office365/didactiek-tijdens-een-online-les-in-teams/ door Ashwin Brouwer.

Wanneer je een online les geeft met behulp van Microsoft Teams zul je als docent een aantal zaken anders moeten doen dan je gewend bent als iedereen fysiek bij je in de klas zit. In deze blog ga ik in op een aantal veel voorkomende didactische momenten tijdens een les en hoe je dat kunt doen met behulp van Teams. Tip: bekijk eerst de uitleg hoe je een online les kunt organiseren en hoe je kunt communiceren via Microsoft Teams voordat je verder leest.

Handleiding

Voor de les

Zorg ervoor dat je voorafgaand aan de les met je laptop in een ruimte zit waar je niet gestoord wordt door anderen. Ook dient de ruimte goed verlicht te zijn en een sterke internetverbinding te hebben. Tot slot is het slim om zelf een koptelefoon / oortjes te gebruiken waar ook een microfoon in zit, zodat je alles goed kunt horen, maar je zelf ook beter te verstaan bent voor studenten. Mocht je een PowerPoint hebben die je wilt tonen tijdens de les, weet dan waar die staat, zodat je het makkelijk kunt delen zonder dat je een zoektocht moet starten waar studenten op zitten te wachten. Heb je nog andere zaken die je wilt delen (zoals een website, video, document, etc)? Zet die dan ook vast open op je computer, zodat je straks makkelijk kunt schakelen tussen verschillende vensters.

Les starten

Wanneer alle studenten aanwezig zijn in de online les binnen Microsoft Teams is het handig om in ieder geval de volgende stappen te ondernemen:

  1. Verwelkom de studenten en check daarbij meteen of ze je kunnen horen en zien. Mocht dat niet zo zijn, kijk dan even of je je camera en microfoon wel aan hebt gezet.

  2. Vraag daarna aan alle studenten om hun microfoon te dempen en als ze iets willen zeggen, deze weer actief te maken. Hiermee voorkom je heel veel onnodige achtergrondgeluiden bij aanvang en gedurende de les.

  3. Vraag of studenten gebruik willen maken van een koptelefoon / oortjes. De meeste koptelefoons en oortjes hebben tegenwoordig ook een microfoon, waardoor het geluid en de spraak beter tot zijn recht komen.

  4. Geef studenten de tip om hun achtergrond te vervagen (en die van jezelf ook) om privacy gevoelige zaken niet in beeld te brengen en beter de focus te behouden.

  5. Mocht je nog studenten missen, bel ze dan op. Via de ‘Personen‘ zijbalk die wordt geopend bij aanvang van een Microsoft Teams online les (of vergadering) kun je zien wie er allemaal deelnemen aan de les en kun je – studenten die je mist – opbellen door op de … drie puntjes naast de naam te klikken en dan klikken op ‘Vragen om deel te nemen’.

Les verloop

Nu studenten niet fysiek bij je zitten en afhankelijk zijn van techniek en internet is het slim om als docent duidelijk te maken aan studenten hoe de les eruit zal gaan zien. Mocht een student (of jij als docent) even wegvallen om een technische reden, dan weten ze in ieder geval wat er verwacht wordt.

Tijdens de les

Net zoals een fysieke les denk je vooraf na over de opbouw van je les en de werkvormen die je wilt toepassen. Je hebt nu nog steeds veel mogelijkheden, maar zult daar anders mee om moeten gaan. Belangrijk is om afwisseling te bieden want 1,5 uur naar een ‘pratend hoofd kijken‘ is niet heel plezierig… Wat je allemaal zou kunnen doen tijdens de les:

  • Theorie en instructie geven: omdat studenten straks achter de computer zitten mee te kijken en te luisteren – vaak in hun eentje – is de verleiding groot om andere dingen (ernaast) te doen. Daarom is het slim om uitleg niet te lang te laten duren. Tien minuten uitleg met een mooie PowerPoint (knop 3) is vaak prima. Ook kun je natuurlijk het Whiteboard (knop 3) gebruiken tijdens je uitleg. Wil je meer uitleg geven? Verspreid dit dan over verschillende momenten gedurende de les.

  • Opdrachten: wil je studenten tijdens de les een opdracht geven die ze moeten maken en inleveren? Gebruik dan de opdrachten functionaliteit van Teams. Zorg ervoor dat je voorafgaand aan de les de opdracht hebt klaargezet / ingepland. Wanneer je klaar bent met de instructie over de opdracht kun je de studentenvragen hun deelname aan de vergadering te beëindigen (knop 7) terwijl je zelf wel in de online les actief blijft. Hierdoor kunnen studenten, als ze vragen hebben, gewoon weer (even) deelnemen aan de les en hun vraag stellen. Tot slot is het slim om een tijd af te spreken met studenten waarop ze allemaal weer ‘moeten terugkomen’ in de online les, door op ‘Deelnemen‘ te klikken.

  • Groepswerk: even iets overleggen in groepjes is iets wat fysiek heel makkelijk is maar vaak ook rumoerig in de klas. Online is dat een stuk rustiger! Wanneer je de groepen hebt afgesproken met studenten laat ze dan zelf een groepschat voor dat groepje aanmaken via de chat functionaliteit van Teams. Ze kunnen dan via chat overleggen, of een mini-video-vergadering starten door op de videobelknop te drukken rechts bovenin de chat. Hierdoor kunnen ze even in hun groep werken en overleggen, om daarna weer terug te keren naar de online les met de docent. Ook hierbij is het slim dat je als docent de les laat doorlopen voor jezelf, zodat ze altijd terug kunnen vallen op jouw hulp.

  • Laat studenten aan het woord: in Microsoft Teams wordt de persoon die praat automatisch in beeld gebracht. Die kan ook zaken delen zoals een scherm of PowerPoint (tenzij je dit als docent uitzet, per student via de drie puntjes achter de naam in de ‘Personenlijst‘ (knop 6) en dan klikken op ‘Genodigde maken‘). Hiermee kun je dus studenten ook online laten presenteren voor de klas.

  • Vragen en antwoorden: tijdens de online les is het niet handig als iedereen door elkaar roept of vragen stelt. In een klas zie je nog vingers, maar hier niet. Dan is het dus handig om de chatfunctionaliteit (knop 5) tijdens de online les te gebruiken, waarbij je in een zijbalk alle vragen kunt zien die studenten hebben ingetikt.

  • Stemmen of een compliment geven: de chatfunctionaliteit (knop 5) heeft tijdens de online les meer mogelijkheden achter de drie puntjes. Via de chat behorend bij de online les kun je bijvoorbeeld een poll/peiling houden onder de studenten om voor iets te kunnen stemmen of je geeft via de Praise functie een compliment aan een bepaalde student.

Les beëindigen

Als studenten de les verlaten (knop 7) kun je er niet even snel achteraan rennen om nog iets te zeggen of huiswerk op te geven. Het is dus goed om voordat je de les beëindigt heel duidelijk te zijn in wat je van de studenten verwacht. Moeten ze opdrachten maken en inleveren via Teams, moeten ze een Forms toets maken, moeten ze een interactieve video bekijken in Stream, moeten ze een Sway of PowerPoint presentatie maken, of een verslag in Word? er zijn tal van mogelijkheden binnen de Office 365 apps. Tot slot is het goed om af te spreken wanneer je de studenten weer wilt zien, in welk Team en in welk kanaal.

Wil je aan het eind van de les nog een aantal studenten of één student apart spreken? Spreek dit dan duidelijk af en vraag aan alle andere studenten om de les te verlaten (knop 7). De online les loopt net zolang door totdat alle deelnemers de les hebben verlaten. Het is dus hierbij slim om als docent altijd als laatste de les te verlaten, zodat je zeker weet dat de online les niet uren lang (per ongeluk) doorloopt.

Na de les

Alle chats en gedeelde bestanden blijven bewaard onder de les afspraak. Ook als je (delen van) de les hebt opgenomen komt dat allemaal in het kanaal te staan, onder de les afspraak. Het is slim als je daar als docent na de les nog even een berichtje bij plaatst met de zaken die zijn afgesproken voor de volgende keer zoals het huiswerk en de volgende online les.

Video met 5 tips

Last updated