Algemene tips

Algemene tips

  • Neem de instructie op video op met een programma als Loom (screencast) of PowerPoint (diavoorstelling opnemen). Dit kost iets meer voorbereiding, maar heeft een aantal voordelen:

    • Leerlingen/studenten kunnen de video op hun eigen moment en tempo kijken

    • De contacttijd kan minder langer en effectiever worden: vraag leeringen/studenten de video vooraf te bekijken en check vervolgens hun kennis en/of bespreek vragen die er zijn. Op die manier is er minder schermtijd en meer concentratie.

    • De video’s zijn duurzaam: ze kunnen soms jaren gebruikt worden.

  • Neem je een video op? Let dan op de volgende dingen:

    • Kijk of er al goed videomateriaal bestaat: YouTube staat er vol mee

    • Zorg voor een korte video (5-10 minuten): zo blijven studenten geconcentreerd en gaan ze het niet doorspoelen.

    • Zorg tussendoor voor actieve verwerking: stel in de video bijvoorbeeld vragen en vraag in de video deze te pauzeren en beantwoorden, alvorens het goede antwoord voorbij komt (of dit bespreek je in het contactmoment). Met behulp van Edpuzzle kun je vragen aan een YouTube video toevoegen.

  • Interactie is prettig als docent, maar niet altijd noodzakelijk. Zorg voor waardevolle contactmomenten.

  • Wil je dat leerlingen/studenten actiever meedoen? Stel dan vragen voor het kijken van de (live) video, die zij naderhand beantwoord moeten hebben. Hiermee activeer je de voorkennis en zijn de studenten meer betrokken.

πŸ‘‰ Bekijk hier programma's (apps, tools), incl. handleiding.

Last updated